Wat kost het ontwikkelen van een mobiele e-commerce app?

Home / Blogs / Wat kost het ontwikkelen van een mobiele e-commerce app?

Mobiele apps kunnen voor een enorme boost zorgen bij e-commerce. Al enkele jaren zijn investeringen op gebied van webwinkels en online marketing op hoog niveau, en nu zien we eindelijk de opmars in mobiele apps op gebied van e-commerce, of moeten we m-commerce zeggen? (waar de “m” natuurlijk staat voor “mobile”).

Een mobiele oplossing is qua investering niet voor elke onderneming weggelegd, omdat het behoorlijk andere disciplines betreft als met een online oplossing. Anderzijds, kun je je doelgroep op een heel andere, soms originelere maar met name effectievere manier bereiken via een smartphone of tablet, ten opzichte van een website of online campagne: hierin is je concurrentie immers al heel groot. We zien wel dat er door de commerciële branches meer en meer gekeken wordt naar mogelijkheden die mobiele applicaties met zich meenemen.

Wat zijn nu enkele voordelen van e-commerce via mobile?

Toegevoegde waarde

Smartphones zijn een krachtig hulpmiddel dat dagelijkse taken eenvoudiger maakt, op alle gebieden. Een goede ontwikkeling van mobiele e-commerce-apps vergemakkelijkt een goede interactie tussen de klanten en het bedrijf.

Gerichter communiceren met je doelgroep

Mobiele apps worden heel gericht gedownload door de gebruikers, wat betekent dat bijvoorbeeld marketingberichten (zoals push notificaties) via apps beter worden ontvangen dan digitale nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Commerciële (e-commerce) websites kunnen bijvoorbeeld een grotere klantenloyaliteit opbouwen door aanbiedingen en kortingen naar app-gebruikers te sturen via push-meldingen.

Data verzamelen

Ja, een bekende term inmiddels in de marketing-wereld: het verzamelen van relevante data, want data is king, en met data kunnen we veel. Analyseren, bijschaven en losgaan op je doelgroepen. Met mobiele apps kun je heel veel relevante informatie verzamelen van de gebruikers (lees: consumenten). Natuurlijk moet je wel uitkijken met privacy gevoelige informatie, maar je kunt theoretisch op basis van bijvoorbeeld locatie al gericht marketingacties loslaten; je ziet het bijvoorbeeld bij de Flitsmeister app: kom je langs het tankstation, dan zie je de aanbieding. Alleen is dit bij hen niet goed uitgevoerd, omdat je de push notificatie krijgt op het moment dat je al ter hoogte van het tankstation bent, en je dus niet meer kunt afslaan. Kwestie van tijd dat dit bijgeschaafd is, en je ruim op tijd het reclamebericht binnenkrijgt.

Merkbeleving vergroten

Bedrijven kunnen hun merkzichtbaarheid vergroten door apps te gebruiken op manieren die niet mogelijk zijn op andere manieren. Met stijlvolle en intuïtieve apps die gepersonaliseerde promotieberichten versturen, kunnen bedrijven eenvoudig op een dieper niveau contact maken met hun klanten.

Wat bepaalt nu de prijs van een mobiele e-commerce app?

Het platform

Inmiddels weten we allemaal wel dat Google Android en Apple iOS de meest gebruikte mobiele platforms zijn. En wellicht weet je ook al dat beide platforms echt verschillende type gebruikers hebben? De keuze van het platform voor een mobiele app, moet eigenlijk dus ook worden bepaald door de doelgroep die je wilt bereiken. En, het type app dat je wilt realiseren. Niet alleen wát je wilt gaan tonen, maar ook de techniek er achter: een native app, een webbased app of een hybride app? Over deze verschillende technieken zijn ook de nodige blogs op onze websites te vinden.

De functionaliteiten

Een andere bepalende factor is natuurlijk het aantal functionaliteiten die een app moet bevatten: net als bij een website is van toepassing: hoe meer functionaliteiten, hoe hoger de kosten. Superlogisch, want een luxe auto kost ook meer dan een kale uitvoering, toch?

Mobile design: het uiterlijk van de mobiele app

Een app ontwerp / design zorgt voor de visuele aantrekkingskracht en de eerste indruk.
Bij design kosten voor een mobiele app, moet je niet alleen aan de schermen denken, maar ook aan het icoontje voor de app (dat is het eerste dat een gebruiker in de app store van je app ziet), goede screenshots van de app voor de app store, maar ook de hele gebruikerservaring, fraaie en heldere icoontjes (want je kunt in een mobiele app natuurlijk minder tekst gebruiken), etcetera.

Aan welke kosten moet je specifieker denken?

Wireframe & functioneel ontwerp

Het wireframe (letterlijk: draadmodel) is een belangrijk aspect bij de realisatie van een mobiele applicatie. Hiermee werk je feitelijk uit hoe een app er uit moet komen te zien qua functionaliteiten en technieken. Dergelijk wireframe wordt vaak nog aangevuld met een functioneel ontwerp, waarin in tekst is omschreven hoe inhoudelijk bepaalde elementen en functionaliteiten binnen een mobiele app moeten werken: dit is bij ons overigens ook van toepassing op online projecten. Het totstandkomen van een wireframe en/of functioneel ontwerp kan behoorlijk in de uren lopen: opdrachtgevers realiseren zich dit niet altijd: die willen na akkoord van de opdracht graag snel fysieke en visuele resultaten zien, maar bij het bouwen van een huis begin je ook niet gelijk te graven en te metselen. Er moet een bouwtekening komen en alles moet goed gecalculeerd en gemeten worden; dat is bij de realisatie van een digitaal project zoals een webwinkel, website of mobiele app niet anders.

Ontwerpkosten

Vervolgens komt de zogenaamde ‘designfase’. Hier wordt het geraamte uit het vorige onderdeel handen en voeten gegeven. Gebruikers kopen immers geen dure mobiele toestellen om naar lelijke apps te kijken, zeggen we wel eens. De creatie moet dus professioneel, onderscheidend en fraai zijn. De tijd dat een applicatie niet persé fraai hoefde te ogen, is wel voorbij. Met name Apple heeft natuurlijk jaren geleden al de trend gezet dat hun hardware geen lelijke doosjes electronica hoeven te zijn, maar dat computerapparatuur er ook fraai kan uitzien. Ook bij mobiele applicaties gaan techniek en design hand in hand.
De kosten van een mobile ontwerp voor apps, hangt dus ook hier weer af van de benodigde schermen, functionaliteiten, elementen, of de app voor één platform of twee platforms gemaakt moet worden, etcetera.

Ontwikkelingskosten

Is het ontwerp naar de wensen en eisen van de opdrachtgever(s), dan kan er fysiek technisch ontwikkelt worden. Laat je hier als merk of bedrijf goed adviseren door een professioneel mobile bureau: we zien te vaak webbureau’s die wel ‘even een appje’ in elkaar schroeven op basis van dezelfde techniek als de websites die ze opleveren: vaak goedkoop, maar er zit geen mobiele gedachten achter, en tijdens bouw en na oplevering kun je er als klant ineens achterkomen dat je app niet meer is dan een website in een mobiel jasje (of een responsive website met een mobiel jasje). Push notificaties, optimaal gebruik van de camera’s, GPS bepaling, sliden en swipen van schermen of onderdelen: dat kan dan ineens blijkbaar toch allemaal niet. De gebruikers van smartphones willen het gevoel hebben dat ze met een app aan het werk zijn, en niet met een website.

Bijkomende kosten

Wat kan er nog meer bij komen, qua kosten? Laat je niet verrassen, en zorg dat je goede afspraken op papier hebt staan bij de realisatie van een app. Zorg er dus ook voor dat je naar onderstaande lijstje kijkt, en dat deze (als ze relevant zijn in het project) ook vastgelegd zijn. Niet dat dit kosten achteraf worden of op basis van nacalculatie: dan kun je goed het schip in.

  • softwarelicentie kosten van een platform, bijvoorbeeld bij het gebruik van een augmented reality oplossing kunnen de licentiekosten hoger dan verwacht zijn;
  • database- en serverkosten;
  • app store kosten (jaarlijkse kosten van bijvoorbeeld Apple);
  • kosten van updates en onderhoud (als er bijvoorbeeld een nieuwe iOS versie komt, of mobiele devices met ander formaat beeldschermen, etc);
  • supportkosten;
  • (mobile) marketing- en/of advertentiekosten.

    Laat je over bovenstaande punten goed informeren door een mobile specialist of – expert.

    Tot slot

    Als je bovenstaande hebt gelezen, kun je wel raden dat het maken van een professionele app (met welk doeleinde dan ook) nooit voor een paar honderd euro gemaakt kan worden. Een beetje professioneel webbureau heeft minimaal een uurtarief van 75 euro exclusief BTW. Het tarief komt onder meer voor uit de kosten van mobile developers; die zijn immers schaars.

    Als je dan weet dat bij een mobile app veel denkwerk bij komt kijken (wireframe, functioneel ontwerp), een grafisch ontwerp, technische realisatie, testwerkzaamheden en project management (waaronder communicatie bijvoorbeeld), dan kun je je voorstellen dat je met een klein(er) project al snel 3 weken verder bent. Ofwel 15 werkdagen. Tegen een uurtarief van bijvoorbeeld 75 euro, en dus een dagtarief van 600 euro, loop je snel tegen bedragen aan vanaf 9000 euro. Zeer realistisch, en eigenlijk nog niet eens hoog qua kosten voor een mobiele app. Sta er dus goed bij stil als je offertes aanvraagt, en je krijgt een prijs terug van 2000, 2500 euro of iets dergelijks, dat het simpel nooit uit kan. Je koopt immers ook geen hagelnieuwe luxe auto voor 5.000 euro; dat is nét zo onrealistisch.

    Vraag anders gerust een gratis en vrijblijvende second opinion aan voor je mobiele offerte bij ons zusterbedrijf 24 Brick Lane: specialist op gebied van digital consultancy & digitale marketing. Wij en zij helpen je graag verder op gebied van mobile design, mobile development én mobile marketing.

  • Direct bellen