Verschil tussen smartphone en tablet app is meer dan alleen het beeldscherm

Home / Blogs / Verschil tussen smartphone en tablet app is meer dan alleen het beeldscherm

Een smartphone heeft een klein scherm, en een tablet heeft een groter scherm. Dat klinkt logisch. Voor een consument althans. Maar wat nu als je als bedrijf een mobiele app wil (laten) ontwerpen en ontwikkelen? Wat zijn dán de verschillen tussen smartphones en tablets? We horen vaak: “Nou, dat is dan toch alleen een kwestie van een wat groter ontwerp voor het grotere display van de tablet?”. Toch ligt het iets complexer dan alleen het formaat van het beeldscherm.

Het geval is dat mensen hun tablets op heel andere manier gebruiken dan hun smartphone. Ga zelf maar na: met een tablet ben je doorgaans minder onderweg dan met een smartphone. Je smartphone heb je de hele dag bij je, en je tablet gebruik je het meest thuis of op kantoor.

En omdat je veel onderweg bent met je smartphone, maak je voor je internettoegang ook meestal gebruik van bijvoorbeeld het 4G netwerk van je telecom-provider. Als je met je tablet werkt: dan is dat dus meestal op het WiFi netwerk van je kantoor, thuisadres of hotel. Er zijn nog steeds niet al te veel tablets die buiten huis of kantoor zonder WiFi gebruikt worden. Je mobile marketing strategie moet je hier dus ook op aanpassen.

Ik gebruik vaak als voorbeeld: als iemand je website opent op een smartphone, laat dan de contactgegevens prominent zien. Je kunt er redelijk vanuit gaan dat ze ‘even snel’ je adresgegevens of telefoonnummer zoeken, omdat ze (naar je) onderweg zijn. Een smartphonegebruiker wil dan niet door ellenlange lappen tekst heen zoeken, zware animaties of video’s zien of uitgebreide bedrijfshistorie lezen. Een desktop- of tabletgebruikers heeft meer rust, en neemt meer tijd om de website te bekijken. Laat dán je website ook op een andere manier zien: dan heb je meer ruimte om bijvoorbeeld de positionering of profilering van je onderneming naar voren te laten komen.

Om nog even door te gaan: Een smartphone is dus persoonlijk, en een tablet is dat (vaak) niet. Wat ik hiermee precies bedoel? Een smartphone behoort vaak tot één gebruiker, en een tablet is vaak een device dat rondslingert op kantoor of in huis, en door meerdere mensen gebruikt wordt. Een ‘thuisgebruik tablet’ kan game-apps bevatten van de kinderen, een Yoga app van de moeder en een voetbal-app van de vader. Om maar even wat generaliserende voorbeelden te noemen. Een smartphone is dus meestal geheel geconfigureerd en ingesteld op ‘die ene hoofdgebruiker’. Zijn of haar browserhistorie is persoonlijk. De geinstalleerde apps (met al diens accounts) zijn persoonlijk. De social media apps & – accounts zijn persoonlijk.

 Veel mensen worden ook al zenuwachtig als je ‘even hun smartphone wil gebruiken om iets op te zoeken op internet’, let maar eens op. Zelfs als ze niks te verbergen hebben. Voor een vergeten portomonnee rijden we niet meer terug naar huis, maar voor een vergeten smartphone wel. Dat zegt al genoeg.

Een ander voorbeeld: een tablet wordt niet gebruikt om te bellen. Dus bij een tablet-app moet je hier ook rekening mee houden: haal bijvoorbeeld het groene telefoon-icoontje weg in het ontwerp.

Nog niet overtuigd, dat een tablet anders werkt dan een smartphone?
Wat denk je van SMS? Elke smartphone kan SMS ontvangen en versturen. Een tablet kan dat (uitzonderingen daar gelaten) niet. Het gebruik van bijvoorbeeld een dienst waarbij je een bevesting per SMS krijgt, kun je alleen gebruiken via je smartphone. Een TAN-code van de ING-bank. Een bevestiging van een bezorgservice. Ga zo maar door.

Tot slot dan nog: de wijze waarop tablets en smartphones gebruikt worden: die verschilt ook nog van elkaar. We kijken toch liever een langere video of film via de tablet dan een smartphone? Of het online kopen van een product in een webwinkel? Dat is toch veelal ook handiger op een tablet? Een smartphone is vaak “aktie georiënteerd” : even snel iets opzoeken of bekijken, en dan weer wegleggen. Op een tablet ben je toch vaak geneigd langer te zoeken, te verkennen, te kijken, etc.

Conclusie is dus: als je al niet overtuigd bent van ‘mobile marketing’, dan ben je misschien nu wat meer tot inzicht gekomen dat ‘mobile marketing’ iets anders is dan ‘online marketing’, én dat binnen ‘mobile marketing’ je ook weer aftakkingen hebt: je mobile marketing strategie richting smartphone-gebruikers is toch nét weer wat anders dan richting tablet-gebruikers.

Meer weten over de wereld van mobiele ontwikkelingen? Mobile design, mobile development, mobile marketing, you name it: neem gerust contact met ons op.

Direct bellen