Toekomstige mobile ontwikkelingen

Home / Blogs / Toekomstige mobile ontwikkelingen

Door de enorme groei van smartphone bezit onder de bevolking, én vanwege de sterk verbeterde telecomdiensten (zoals snelle internetverbindingen op je mobiel), is het gebruik van mobiele apps ook sterk gestegen. Natuurlijk worden er veel mobile games gedownload en gespeeld, maar wat denk je van dit soort apps?

  • algemene nieuws-apps, zoals die van nu.nl, RTL nieuws, Telegraaf, BBC, CNN, enz
  • nieuws uit de entertainment-wereld
  • nieuws uit de zakelijke-wereld
  • shopping apps
  • financiële apps, zoals beleggingsapps of banken apps zoals die van ING, Rabo en ABN
  • Deze zijn tegenwoordig ook al niet meer weg te denken van menig smartphone of tablet.

    Voor wat betreft de statistieken: het is heel goed mogelijk dat in 2020, dus over bijna 3 jaar, alle cijfers op gebied van de mobiele economie verdubbeld is. Waar de brutomarges in 2016 rond het mobile verkeer ongeveer 45 miljard euro bedroegen, zal dit naar verwachting meer dan 100 miljard euro in 2020 worden. Bizarre maar realistische cijfers. Steeds meer ondernemers, van je lokale winkel op de hoek, zal de aankomende perioden mobiel vertegenwoordigd zijn. In Azië zie je al winkels waar er meer betalingsverkeer via mobile gaat (zoals het populaire WeChat platform) dan via andersoortige betaalmethoden.

    Ook de “internet of things” zal zorgdragen voor meer mobile gebruik in het dagelijkse leven. Naar verwachting zullen in het jaar 2020 ook 20 miljard (!) toestellen wereldwijd verbinding hebben met internet. Sommige spreken zelfs van 80 tot 100 miljard. Duizelingwekkende cijfers, maar als je al even stilstaat bij wat we al hebben en wat nog komen gaat, lijkt het ineens niet zó’n futuristisch of onrealistisch beeld meer.

    Beacon technologie (niet te verwarren met bacon technologie, dat is iets heel anders) is iets waar we met Black Rooster ook al heel ver mee zijn. Het uitrollen van nog meer innovatieve en creatieve ideeën, met bijvoorbeeld digitale apps die met de offline wereld communiceren, is een kwestie van tijd. Functionele apps die het dagelijkse leven makkelijker en prettiger maken: daar zit iedereen op te wachten.

    Denk alleen al aan alle mogelijkheden die je met ‘locatie gebaseerde’ functionaliteiten kunt doen. Je plaatst ergens een hardware apparaatje (een zogenaamde beacon), en deze herkent jou als gebruiker als je met je smartphone in de buurt bent. Superhandig, want op deze manier kun je een consument vanuit een winkel al bijna naar binnenlokken. Maar, … dan ook met relevante informatie. Een beacon roept natuurlijk niet élke smartphone gebruiker op, maar je kunt je voorstellen dat als je de McDonalds app op je smartphone hebt omdat je dáár regelmatig komt, het ook niet vervelend is als je in de buurt van een McDonalds vestiging loopt, en je ziet wat speciaal voor jou in de aanbieding is.

    Binnen de mobiele app (en door middel van je zelf aangemaakte profiel) is waarschijnlijk terug te zien dat je regelmatig aardbei-milkshakes koopt. Hoe mooi is het dan, als je een zeer gerichte push notificatie krijgt van de McDonalds met de mededeling dat je een gratis medium aardbei-milkshake krijgt bij aankoop van een ander product?

    Kijken we naar app downloadcijfers, dan is de verwachting dat er in 2020 “280 miljard app downloads” gedaan zullen worden. Met name grote landen als China en India zullen zorgdragen voor een flink aandeel in deze downloads, aangezien daar ook steeds meer smartphones verkocht worden én mobiele internetverbindingen en dataverkeer daar ook met grote stappen verbeterd worden. In India heeft 25% van de bevolking al een smartphone met Android OS, en gebruiken ze minimaal één taxidienst app. Ook hier is de toekomst voor functionele, nuttige en handige apps voor reizen, horeca en bankieren zeer goed te noemen.

    Ofwel: de toekomst van de mobiele app economie is meer dan alleen maar veelbelovend. Het is feitelijk dat we in een mobiele wereld leven. We moeten dit als ondernemers echter meer beseffen, en hierop met onze ondernemingen op anticiperen. Niet stilstaan, maar creatief zijn, durven te investeren en innoveren.

    Meer weten over hoe mobile apps uw onderneming kunnen verbeteren en helpen? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

    Call Now ButtonDirect bellen