Mobile ontwikkelingen om rekening mee te houden

Home / Blogs / Mobile ontwikkelingen om rekening mee te houden

De wereld van mobile groeit hard en snel. We hebben al het nodige verteld en geschreven op onze website en op onze social media kanalen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Maar, nu kijken we even naar wat de toekomst mogelijk gaat brengen op dit gebied. Wat zijn de trends, wat verwachten we, wat weten we wel en niet zeker?

Hoewel we een lange lijst van mogelijke ontwikkelingen in de mobile media en marketing wereld verwachten, hebben we de belangrijkste er uitgelicht:

1. Veranderingen in klantverwachtingen
Meer dan ooit, hebben mobile gebruikers drie hoofd verwachtingen als het om mobile gaat: ze verwachten een mooi design van de app (ze kopen immers niet voor niks dure smartphones met high tech beeldschermen).

2. Betalingen binnen de app kunnen verrichten (in app purchases)
Zogenaamde mobile wallets (een nieuwe vorm van je portomonnee bij je hebben) stijgen in populariteit sinds 2015, dus nu ongeveer 2 jaar. We zien dat Apple, Google maar ook Samsung hun eigen versies lanceren op hun besturingssystemen en toestellen. In-app betalingen zijn nu veel veiliger dan voorheen, en haalt dus het ongemak bij de gebruiker weg om nog met fysiek plastic geld rond te lopen. Veel mensen hebben nu nog (psychologische) moeite met het betalen via mobile, maar een groot percentage van deze mensen koopt inmiddels wel online, dus betalen via een betaalplatform van een webwinkel. Dit ervaarden ze vroeger wellicht ook als onveilig, maar inmiddels weet men niet beter meer. Dat zal met mobile ook zo gaan. Kijk alleen al naar het gebruik van bank-apps, of de terugbetaal apps.

3. Persoonlijk maken
Waar het voorheen bijzonder was om in communicatiemiddelen persoonlijk aangesproken te worden, is het tegenwoordig de norm geworden. Met name in digitale communicatie is dit gangbaar geworden, omdat het technisch ook zo eenvoudig kan. We kunnen met online en mobile marketing zó gericht iemand aanspreken, dat het vanzelfsprekend is geworden. Niet alleen de aanhef en naam, maar ook iemands locatie bijvoorbeeld. “Winkels bij jou in de buurt”, bijvoorbeeld. Zo kun je je marketingacties nóg gerichter en effectiver inzetten, en zal dus ook de informatie relevanter en interessanter voor de ontvanger zijn.

4. Software waarbij de klant centraal staat
Software werd voorheen nagenoeg zonder uitzondering ontwikkeld door ontwikkelaars die weinig met klantrelaties hadden. Ze wilden een functionele applicatie ontwikkelen, en dacht nagenoeg altijd vanuit de technische mogelijkheden. Hoe vaak hoorden we niet dat een programmeur vroeger zei: “het hoeft niet mooi te zijn, het moet gewoon (technisch) werken”.
Deze developers stonden ver van de markt af, en dus ook van de klanten waar ze de software (in opdracht van hun werk- of opdrachtgever) voor ontwikkelen.

Bij Black Rooster beginnen we uiteraard met de geijkte vraag: wat is het doel van het project, wat wil je bereiken? Wij helpen je als opdrachtgever dan met onze ervaring en kennis om een plan uit te schrijven waarmee je online en mobile succes zult behalen.

5. Augmented reality
Al enkele jaren geleden waren we bij Black Rooster bezig met Augmented Reality apps. Enkele gave projecten hebben we gelanceerd, en enkele zeer fraaie concepten zijn helaas niet van de grond gekomen omdat de prospect in kwestie toch het budget niet had. Er waren soms grote investeringen nodig om een volwassen Augmented Reality project te realiseren. Het scheelde (en nog) wel enorm als de klant bijvoorbeeld zelf al 3D modellen had van de objecten die zij wilden projecteren in bijvoorbeeld een huiskamer. Nu, enkele jaren later, is Augmented en Virtual Reality als technologie veel verder ontwikkeld. Daarbij is de hardware ook niet stil blijven staan: onder andere de snellere en betere processoren van smartphones en tablets geven meer mogelijkheden om de digitale wereld met de echte wereld te combineren.

Zonder twijfel zal de Augmented / Virtual Reality markt nog aanzienlijk gaan groeien in de aankomende jaren. Kijk alleen al naar het recente succes van de Pokemon GO game. Dit was Augmented Reality pur sang: het vinden van digitale objecten in een échte wereld. Dát is Augmented Reality: leuk voor een spelletje, maar veel interessanter om bijvoorbeeld als meubelfabrikant of –leverancier te laten zien hoe een stoel, tafel of meubel vóór aankoop in iemands huis staat.

6. Retentie
Een mobiele appliatie kan wel duizenden keren gedownload worden elke dag, maar hoeveel van deze apps worden dan ook daadwerkelijk actief gebruikt, en voor langere termijn? Gemiddeld gebruikt 25% tot 50% van de mensen die een app downloaden, deze een tweede keer in dezelfde week. Moet je eens bij stilstaan, dat je veel effort hebt gestoken in een app, en dat een mobile gebruiker deze na x seconden verwijderd, om hem vervolgens nooit meer te gebruiken of downloaden.

Meer dan ooit is het dus belangrijk om aan de retentie van gebruik te denken bij een mobiel project. Dat heeft niet persé met meer investering te maken, maar wel alles met een goed doordacht plan en slimme strategie. Een mobiele app moet je dus altijd realiseren met een ervaren mobile bureau: zij weten waar je op moet letten, wat wel en niet belangrijk is, en dus ook waar gebruikers expliciet op letten.

Hierover gesproken: ik herinner mij nog het volgende verhaal, en dat zette mij als mobile bureau eigenaar érg tot denken: er was een vernieuwde app van ik geloof toendertijd Foursquare. Echt zeer goed ontwikkeld, ontworpen, doordacht, etc. Ik zei tegen iemand: gebruik je ook Foursquare? Dat is echt een heel gave app (geworden). Diegene zei: nee, Foursquare heb ik vorig jaar eens gebruik, maar die app werkte voor geen meter. Die persoon in kwestie leeft dan dus een jaar met het beeld en idee dat de app waardeloos is, terwijl Foursquare in een jaar tijd talloze updates had doorgevoerd. De voormalige app gebruiker had de app verwijderd van de telefoon, en kreeg dus nooit meer notificaties dat er een nieuwe versie was. Dit geeft alleen maar aan hoe belangrijk het is om gelijk een goede eerste indruk achter te laten met een mobile app, en op allerlei manieren deze gebruiker vast te houden. Óók (of: zelfs) als deze de app heeft verwijderd. Hiervoor heb je dan natuurlijk wel hun contactgegevens nodig, zodat je ze na een x tijdje weer eens een nieuwsbrief kunt sturen over de mobiele app. En contactgegevens krijg je weer door gelijk bij de eerste keer dat ze de app downloaden en gebruiken, te laten zien dat het écht toegevoegde waarde heeft om hun e-mailadres achter te laten.

7. Beslissingen maken op basis van data
Inmiddels is er veel data opgebouwd door allerlei mobiele toepassingen, en het gebruik hier van en het verkeer hier in. Dat betekent echter niet dat het dan gelijk logisch en eenvoudig is om deze data te begrijpen. Immers: niet iedereen die Google Analytics installeert in zijn of haar website, weet gelijk wat men allemaal met deze informatie kan doen. Uitlezen is één ding, maar je website er vervolgens op aanpassen, is een tweede. Datzelfde is ook van toepassing met een mobiele applicatie. Je hebt bijvoorbeeld tools zoals Flurry, Amplitude en Tune die de nodige inzichten kunnen geven op data gebied. Te weinig data is niet goed, en teveel maakt het ook weer complex, dus het is zaak om hierin goed te verdiepen wat relevant is voor jouw organisatie of app.

Het beste is om klanten zélf aan het woord te laten, en dus te onderzoeken wat zij wel en niet goed binnen de app vonden. Met deze informatie kun je veel sneller acteren, dan droge informatie uit allerlei complexe statistiekenprogramma’s. Zorg er dus voor dat je deze gebruikers kunt bereiken, en dat ze een reden hebben om terug te keren naar de app. Dit door bijvoorbeeld bepaalde aanbiedingen te tonen of leuke, nieuwe gimmicks. Zorg er dus voor dat je goed beseft waar klanten in jouw app wel en niet op letten, en pas daar dan de app (enigszins) op aan.

Meer weten over hoe mobile apps uw onderneming kunnen verbeteren en helpen? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Call Now ButtonDirect bellen