Mobile app trends voor 2018

Home / Blogs / Mobile app trends voor 2018

Op diverse wensenlijstjes van ondernemers of marketeers staat een mobiele app om het bereik van het bedrijf of merk te vergroten. Vaak hebben ze zelf wel een richting of idee wat dergelijke mobiele app moet kunnen, dus technisch en functioneel komen we daar samen altijd wel uit. Maar hoe krijg je nou zo’n mobiele app ‘over de bühne’ gegooid? Dat is weer een heel andere tak van sport. Met name op gebied van mobile marketing is er nog veel te winnen in Nederland: vanuit Groot Brittannië en Amerika zien we al enkele jaren fraaie mobile marketing cases voorbij komen.

Een smartphone gebruiker is zuinig op zijn of haar smartphone: er is geen ander zó gepersonaliseerd communicatiemiddel. Voor een thuis vergeten portomonnee rijden we niet altijd terug, maar een dag zonder smartphone is toch wel andere koek. Hoe zorg je er nou voor dat de mobiele app van jouw bedrijf, product of dienst ook zo intensief gebruikt gaat worden? Bekijk dan eens deze trends, en wellicht kun je hier op je eigen idee of concept wat van toepassen:

Mobiele betaaloplossingen
Het betaalverkeer zal meer en meer via mobiele apps gaan. We zien nu al diverse initiatieven waarbij je elkaar al kunt terugbetalen met een mobiele app, maar het betalen van je koffie of je nieuwe kleding met je smartphone: daar zijn wij in Nederland nóg niet, maar dat is een kwestie van heel korte tijd. Ook hier lopen we weer achter t.o.v. Groot Brittannië en de USA: daar worden al miljoenen verdiend door ketens als Starbucks door allerlei handige betaalmethoden in hun mobile app te integreren. Men verwacht in Amerika in 2020 (dus over 2 jaar al) dat er 300 miljard USD aan mobile payments verrichten worden. En dan vinden wij in Nederland ‘contactloos’ betalen al heel innovatief; het met je bankpasje betalen zonder de pincode in te voeren. Er zijn op betaalgebied (maar ook met betrekking tot kortingen) veel handige functionaliteiten te bedenken die het gemak van de gebruiker aanzienlijk zullen vergroten.

Streaming video
Internetverbindingen én de technische specificaties van mobile devices zijn de laatste jaren wereldwijd al zo verbeterd qua stabiliteit en snelheid, dat streaming video geen exclusiviteit of belemmering meer lijkt. Er is veel ruimte voor het gebruik van bijvoorbeeld live streaming-applicaties voor lange afstandssamenwerkingen, om bijvoorbeeld tijd en kosten te besparen.

Bij dit soort live video streaming apps is geen installatie of configuratie meer vereist, en kunnen gebruikers dus snel interactie hebben met verschillende andere gebruikers (van collega’s en partners tot en met opdrachtgevers). Video afspelen binnen een mobiele app kan al jaren, maar met allerlei slimme streaming mogelijkheden, kun je nog meer dynamiek en verdieping aan video oplossingen toebrengen.

Virtual Reality en Augmented Reality apps
Al vaker heb ik geschreven over VR en AR technologie: het is zeer fraaie, innovatieve techniek en het is ook steeds betaalbaarder aan het worden.

VR (Virtual Reality) is erop gericht o.a. gamers een levensechte ervaring te bieden: deze technologie neemt de wereld al hard over. Mensen spelen graag hun favoriete games in een omgeving die zo echt als mogelijk is. Voeg Augmented Reality (AR) toe aan de mix en je hebt een uitgebreide game-ervaring, zoals die je had met een van de zeer populaire games van de laatste tijd: Pokemon Go.

Deze technologieën reiken echter verder dan de gamingwereld. VR is handig om 3D-visie op verschillende producten in showrooms in de detailhandel te demonstreren (waardoor de algehele ervaring interactiever wordt) en stelt bedrijven in staat uitgebreide branding- en marketingactiviteiten uit te voeren. AR stelt verschillende bedrijven in sectoren zoals o.a. toerisme, engineering, onroerend goed, detailhandel, gezondheidszorg in staat door mensen in staat te stellen mensen zo veel mogelijk dichter bij de realiteit te brengen door middel van zeer meeslepende ervaringen.

Er zijn nog tal van ideeën te bedenken waarmee deze technologieën, in combinatie met Kunstmatige Intelligentie / Artificial Intelligence (AI), bedrijven in staat stelt om hun producten op een betere manier aan doelgerichte gebruikers uit te leggen en zelfs hun team van medewerkers te trainen voor verbeterde productiviteit.

Kunstmatige intelligentie en ‘machine learning’ voor mobiele apps van de volgende generatie
Een effectief marketinginstrument voor het genereren van vraag naar verschillende mobiele apps is het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML). AI en ML gaan hand in hand als het gaat om innovatieve functionaliteiten met minimale of geen menselijke tussenkomst.

Dit komt omdat deze technologieën grote hoeveelheden gegevens kunnen analyseren en patronen kunnen voorspellen, net als menselijke hersenen dat doen. Amazon kan bijvoorbeeld betere productaanbevelingen doen aan zijn klanten door AI te gebruiken, omdat het ze helpt het aankooppatroon en de koopgeschiedenis van een gebruiker te evalueren en relevante productsuggesties te maken. Hetzelfde voorspellende analyseproces wordt door Netflix toegepast, dat historische gegevens en gedragspatronen van gebruikers analyseert en vervolgens voorspelt wat de gebruikers waarschijnlijk in de toekomst zullen doen.
Je kunt stellen dat AI en ML een sleutelrol spelen bij het personaliseren van de mobiele app-ervaring voor de doelgebruikers.

Wil je meer weten over bovengenoemde concepten of technologieën?

Bij Black Rooster kunnen wij u van alles vertellen over mobiele applicaties en de mogelijkheden.
Neem gerust vrijblijvend contact op.

Wil je meer specifiek weten over mobile marketing (of andere vormen van digitale marketing), dan kunt u bij ons zusterbedrijf 24 Brick Lane terecht.

Direct bellen