Meer dan 30 statistieken en feiten over mobile gebruik

Home / Blogs / Meer dan 30 statistieken en feiten over mobile gebruik

Ben je dit toevallig via een mobiel apparaat aan het lezen?
Gebaseerd op de onderstaande statistieken en feiten, is de kans dat dit het geval is groot.

Goede inbound marketeers volgen de ontwikkelingen van mobile marketing al jaren, en hebben nu wel gezien dat het mobiele gebruik wel een feit is. Het optimaliseren van je uitingen gericht op mobile, zoals een website, maar ook het maken van een mobiele strategie, zijn dingen die je echt nog in 2017 voor elkaar zou moeten hebben. Het ís nog niet te laat. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, regel het dan zo snel mogelijk met een digital consultancy / – marketing specialist zoals www.24bricklane.nl.

Mis niet de boot zoals veel ondernemers dit jaren geleden wél gedaan hebben met ‘online’. Terwijl ze links en rechts werden ingehaald door bedrijven die wel het nut van online marketing vroeg of tijdig zaken, moeten dit soort bedrijven nu veel ‘damage control’ uitvoeren.

En nee, het is naïef te denken dat je met een responsive website mobile-ready bent. Als je toch nog niet overtuigd bent, kijk dan even snel naar onderstaande gegevens:

  • Meer dan 36% van de mobiele gebruikers gebruikt een smartphone of tablet om zijn of haar e-mail te behandelen (dus uitlezen en beantwoorden). 34% gebruikt alléén nog maar een mobile device om de e-mail uit te lezen. Hoeveel mensen om je heen, collega’s bijvoorbeeld, hebben een mobile apparaat? Neem dus ook de tijd om er voor te zorgen dat de e-mails en nieuwsbrieven van je onderneming er ook op mobile goed uitzien, want heel veel e-mails worden dus via mobile uitgelezen;
  • 80% van de internetgebruikers hebben een smartphone. Dat komt natuurlijk ook omdat goede (en vaak: dure) smartphones met allerlei interessante abonnementen worden aangeboden door telecomproviders zoals Vodafone, KPN en T-Mobile. En het aantal smartphone gebruikers stijgt alleen maar: niet-smartphones zijn al bijna niet meer te krijgen;
  • Bijna 50% van alle consumenten klanten start het gebruik van een zoekmachine via zijn of haar smartphone. Daarom is het ook van belang om je website (en andere digitale uitingen) goed te testen op smartphones en tablets;
  • Bijna één derde van alle consumenten begint hun zoektocht op een mobile, via een bekend merk. Het is dus belangrijk om als merk er voor zorg te dragen dat je het domein claimt waarin je focus ligt;
  • 26% van de consumenten begint hun mobiele zoektocht met een mobile app, van een merk in kwestie. Ze zoeken dus in de app store naar het merk, dat ze het eerst te binnen schiet als ze naar iets op zoek zijn. Ondanks de explosie van mobiele apps de laatste jaren, vertrouwen consumenten nog steeds op zoekmachines als ze naar een product of dienst zoeken;
  • Apps zijn voor 89% verantwoordelijk voor de totale mobile media tijd, en de resterende 11% is verkeer via de mobile browser naar websites. Het kan zijn dat consumenten graag elders onderzoek doen, maar het gebruik van media doen ze toch graag via een mobiele app. Een goede app zorgt immers voor een goede, vloeiende ervaring met de nodige handige functionaliteiten en slimmigheden. Een mooi voorbeeld is de Appie app. Je kúnt online kijken op de AH website, maar dan mis je toch ook veel handigheden die de app wel te bieden heeft. Bovendien heeft met zijn of haar smartphone de hele dag vast, dus wat is er handiger dan de app te gebruiken? Bijkomend voordeel is ook dat je binnen een app je profiel al ingesteld hebt staan, waar het online nog wel eens gedoe is;
  • Tablets zorgen voor de hoogste ‘winkelmandje toevoegingen’ op webwinkels (bijna 9%). Als retailer moet je dus zorgdragen voor een duidelijke en goed ontworpen tabletversie van je webwinkel;

    Meer dan 50% van de smartphone gebruikers pakt zijn of haar smartphone gelijk na het wakker worden als eerste op. Dit is ook één van de redenen waarom e-mailmarketing zo belangrijk is gebleken: mensen zijn verslaafd aan hun mobiel, en dus als iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief, dan geven ze je de toestemming om binnen te komen op het apparaat wat nauwelijks hun handen verlaat;

  • Het percentage bedrijven dat hun e-mail en nieuwsbrieven optimaliseert voor mobiele apparaten, stijgt elk jaar met grote stappen. Dus e-mails sturen zonder een duidelijke mobiele strategie is nog nét niet zinloos, maar het sorteert wel duidelijk véél minder kwalitatief effect;
  • De twee populairste manieren waarmee bedrijven hun mobiele strategie optimaliseren zijn een design (template) dat op elk device werkt (52%) en het echt maken van een mobile responsive e-mailtemplate (39%). E-mails optimaliseren voor mobiel is dus essentieel. Slimme bedrijven optimaliseren dan ook elk mogelijk aspect van hun e-mailings om meer leads te creeëren en voor een hogere conversie te zorgen;
  • Bijna 70% van alle bedrijven hebben in de USA mobile marketing in hun jaarlijkse (totale) marketing strategie opgenomen;
  • 71% van de Amerikaanse marketeers geloven inmiddels wel dat mobile marketing een hoofdonderdeel moet zijn van de onderneming waarvoor ze werken. For veel technologische bedrijven is mobile marketing een hoofd prioriteit, omdat het ook in korte tijd heeft aangetoond dat het een hoge return-on-investment is;

 

  • 58% van alle grote Amerikaanse bedrijven schijnt al één of meerdere dedicated mobile marketeers (afdeling) te hebben. Als je dan toch genoeg body als bedrijf hebt, dan is het ook logisch om een team op te stellen met dedicated marketeers, en onder deze marketeers zouden altijd enkele mobile marketeers aanwezig moeten zijn; deze zijn(feitelijk) belangrijker geworden dan online marketeers. Bent u op zoek naar een bureau met mobile expertise, neem dan contact op met ons als u iets wilt laten ontwikkelen, en op gebied van marketing kunt u bij ons zusterbedrijf 24 Brick Lane terecht;

 

  • Google geeft aan dat 61% van de ondervraagden heeft aangegeven waarschijnlijk niet meer naar een website terug te keren, die mobiel niet goed functioneerde (!), en dat 40% daardoor ook naar een wel werkende mobile omgeving van een concurrent zou overstappen.
    Als je dus je website of app niet goed voor elkaar hebt, is de kans groot dat anno 2017 potentiële klanten simpelweg van je vandaag gaan. Dat realiseren heel veel ondernemers zich waarschijnlijk niet eens;

 

  • Social netwerk Pinterest is van alle social media kanalen degene met de hoogste verhouding mobile / desktopbezoek. Bijna 65% van alle verkeer komt via een smartphone of tablet. Uiteraard heeft Instagram of Snapchat een hoger percentage, maar dit zijn ‘mobile only’ apps, en hebben dus geen desktopvariant. Pinterest is op de voet gevolgd door Facebook en daarna LinkedIn;

 

  • Naar verwachting zal (in de USA) in 2019 72% van álle digitale advertentieuitgaven naar ‘mobile advertising’ (ofwel: mobiel adverteren) gaan. Online adverteren (dus op deesktop niveau), zal net als direct mail binnenkort bij de ‘oudere manieren’ van adverteren behoren;

 

  • In 2014 waren smartphones voor 33% verantwoordelijk voor álle online verkeer, in vergelijking met tablets (toen 12%). Die cijfers zullen inmiddels wel zijn bijgesteld, maar precieze details hebben we hier niet van. Hieruit blijkt dus wel dat een responsive website een must is, geen luxe;

 

  • E-mailgebruik via/op mobile toestellen is met 180% gegroeid in de laatste drie jaar. Als jouw mobiele abonnees je marketing emails niet openen, dan doe je iets fout. Hieronder staan enkele tips omschreven, waarmee je voor een hogere open-conversie kan zorgen;

 

  • Bijna 80% van alle ondervraagden gebruikt dus hun smartphone om e-mail te lezen: een hoger percentage dan de mensen die de smartphone gebruiken om te bellen (!). We zijn bij een punt aanbeland waar de ‘telefoon’-functie van een smartphone maar één van de vele functionaliteiten is die we gebruiken: het is allang geen hoofdfunctionaliteit meer. Een smartphone is een mini-computer: je leest je mail, je chatberichten, je navigeert, gebruikt de agenda, je bekijkt video, ga zo maar door. Goede marketeers weten dit allang, en digitale marketeers weten niet beter;

 

  • 83% van alle mobile gebruikers geven aan dat een naadloze ervaring tussen alle media devices die zij gebruiken essentieel is. Kijk maar naar je eigen gebruik van bijvoorbeeld social media kanalen: soms gebruik je LinkedIn of Facebook op je smartphone, en soms op je normale desktopcomputer. Dit is iets wat Apple ook jarengeleden al goed had begrepen en had uitontwikkeld, en daarom zijn ook clouddrives populair. Je hebt overal (op je smartphone, op je laptop, etc) dezelfde bestanden bij de hand;

 

  • 91% van alle mobile gebruikers geven aan dat het toegang krijgen tot content voor hen superbelangrijk is: dus een mobiele (versie van de) website moet goed benaderbaar zijn, en moet goed, foutloos en snel functioneren. De tegenwoordige dataverbindingen met mobile in Nederland zijn al wel heel goed te noemen: er is bijna een landelijke 4G dekking, en de toestellen zelf worden ook steeds sneller;

 

  • Gemiddelde smartphone conversie-ratios zitten al bijna op 64% in vergelijking met de gemiddelde desktop-computer conversie-ratios. Ja, dus ook hier weer een extra aandachtspunt als het gaat om de mobiele ervaring van je website richting gebruikers. Als je in de statistieken ziet dat je merk een hogere conversie heeft de desktopvariant van de website, dan zijn er wel wat nuttige tips of feiten die we hieronder omschrijven:

 

  • 57% van alle gebruikers geven aan dat ze geen bedrijf zouden aanbevelen die een slechte mobile website heeft. Webdesign is allang niet alleen een mooi plaatje: het gaat ook om de ervaring. De experience. Meer dan ooit is een goede user interface (UX) van groot belang. En, overigens is een webdesigner niet persé een mobile designer. Dit zijn ook écht andere takken van sport. Een heel goede webdesigner zou wel een mobile design kunnen ontwerpen, en andersom, maar het is zéker geen vanzelfsprekendheid. Net zo min als dat een online developer (ofwel: een PHP programmeur bijvoorbeeld) een mobile developer is: sterker nog: menig PHP ontwikkelaar snapt weinig van mobile development. Daarom zijn er ook expliciet mobile bureau’s en mobile marketeers, zoals Black Rooster en 24 Brick Lane dat al enige jaren zijn;

 

  • 88% van alle consumenten die naar een bepaald type lokaal bedrijf zoeken, gebruiken de GPS functionaliteit van hun smartphone. Zo kunnen ze snel zien of er een interessant bedrijf bijvoorbeeld bij hen in de buurt is. Eén van de vele onderscheidende zaken van mobile marketing. Precies weten waar je consument zit, en hier 24/7 op in kunnen gaan, met relevante informatie (want: een smartphone is superpersoonlijk, en volledig ingesteld op de gebruiker);

 

  • 83% van alle B2B marketeers geven aan dat mobile apps belangrijk zijn voor ‘content marketing’. Weet je nog, hoe voorheen het hebben van een website tof en onderscheidend was, en dat niet alle bedrijven dat hadden? We zien exact dezelfde trend in mobile apps. Nu heeft lang niet elk bedrijf een app (nodig), maar ze zullen gaan inzien dat ze zich hiermee écht kunnen onderscheiden. Een goede app is niet goedkoop, dat klopt. Maar als je dit goed inzet, en je goed laat adviseren door ons als experts, dan garanderen we je een hoge ROI, met een origineel concept en een goede strategie. Dan heb je een ijzersterk branding- en communicatiemiddel in handen;

 

  • Bijna de helft van alle zogenaamde millennials bekijken video alleen nog maar op hun smartphone. Dus, als je doelgroep een jong publiek is, zorg dan ook voor goed videomateriaal in je mobile marketing plannen;

 

  • In 2016 waren alle digitale media uitgaven bij elkaar, wereldwijd, ongeveer 100 miljard US dollars (!). Daarvan is bijna de helft via mobile gegaan. Ongelooflijke cijfers he? Toch is het feitelijk. Een groot deel van je concurrenten in het buitenland zijn al in mobile marketing aan het investeren. Wees niet te laat.

 

  • Naar verwachting zal volgend jaar 8 van de 10 emailgebruikers hun mailaccounts alleen nog maar via hun smartphone gaan uitlezen en beantwoorden. Mobile marketing gaat dus echt niet alleen over apps en je (responsive) website. Zelfs je emails moeten volledig mobile geoptimaliseerd zijn;

 

  • 40% van alle mobiele zoekacties zijn gericht op lokale ondernemingen. Dus hoe vind ik snel een bepaald product in mijn buurt. Niet alleen waar je woont, maar ook als je reist. Ik gebruik zelf ook regelmatig de Tripadvisor app als ik in het buitenland ben: superhandig om op een kaart te zien wat er bij mij in de buurt voor interessante gelegenheden zijn. Hoe vaak heb ik niet in het buitenland naar een leuk ontbijttentje in de buurt van het hotel gezocht? Vaak. Dus, ook kleine ondernemingen moeten mobile proof zijn. Maak slim gebruik van de mogelijkheden: als horeca-ondernemer van Tripadvisor bijvoorbeeld;

 

  • 70% van alle consumenten verwijderen e-mails gelijk als deze niet goed of lekker overkomt op hun mobiele apparaat;

 

  • Mobiele aanbiedingen zijn 10x zo vaak in gebruik genomen dan de geprinte (traditionele) versies. Dus, digitale scheurcoupons (zoals in de Subway app) versus de traditionele, ouderwetse couponnetjes;

Tot slot:
Je kunt dus veilig stellen dat je doelgroep (lees: je potentiële klant) een smartphone of tablet gebruikt, als ze het internet gebruiken. Niet alleen om te bellen, maar ook om mails te lezen. Jouw mails. Jouw nieuwsbrieven. Jouw content op de website. Het percentage marketeers die echt met mobile bezig is, groeit met de maand. Logische ontwikkeling. Laten we in Nederland niet achterblijven. We waren ooit zo’n innovatief land, maar op gebied van digitale media en digitale marketing, lijken we laat in te stappen. Goed, we komen ook uit een crisis, maar daarom is het zaak om de concurrentie een stap voor te zijn. En dát kun je nu nog met mobile. Mits je het goed doet. En met een responsive website alleen, ben je dus lang niet mobile proof. Dat is uit al deze punten wel gebleken, toch? Meer weten over hoe mobile apps uw onderneming kunnen verbeteren en helpen? Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.

Call Now ButtonDirect bellen