Augmented Reality verbetert online shopping ervaring

Home / Blogs / Augmented Reality verbetert online shopping ervaring

We leven in een tijd waarbij we van alles online kunnen bestellen: van voedsel tot electronica. Technologie heeft ons de laatste jaren met grote stappen het leven veel comfortabeler gemaakt. Zelfs de mensen die voorheen anti-technologie leken te zijn, maken driftig gebruik van smartphones. Zaken die voorheen lastig te regelen waren, lijken nu onder de druk van een knop beschikbaar te zijn. Op het scherm, en in het echte leven.

Een fraai voorbeeld van een steeds bruikbaar wordende technologie is Augmented Reality (verder genoemd als AR). We zijn met Black Rooster jaren geleden al begonnen met diverse AR cases, en zijn blij te zien dat het grote publiek dit nu ook steeds meer kennismaakt met deze fraaie techniek. Niet alleen als innovatief hoogstandje of gave gimmick, maar ook echt voor functionele toepassingen.

In de eCommerce hoek is Augmented Reality grote stappen aan het maken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn talloze producten te bedenken die je bijvoorbeeld eerst digitaal kunt bekijken alvorens ze te kopen. Denk aan kleding, aan meubels, aan electronica.

Waar vroeger ondernemers al sceptisch waren door te zeggen: Wie gaat er nou kleding online kopen? Je moet dat toch eerst gepast hebben? En voelen of de stof bevalt? Inmiddels weten we beter. De modellen erom heen worden gewoon aangepast: kleding kopen doe je gemakkelijk, als je het ook gemakkelijk kunt retourneren. En als de klantenservice vooraf én achteraf goed is. Dat waarderen we vervolgens weer met reviews. We kennen het principe inmiddels. De servicegraad is ook hoger geworden, want ik kan mij niet herinneren wanneer ik tijdens het offline winkelen bij het verlaten van de winkel een recensieverzoek kreeg. Of ik goed geholpen was. Of ik hetgeen had gevonden wat ik zocht. Etcetera.

Goed, terug naar Augmented Reality. Als we kijken naar de combinatie van bijvoorbeeld deze techniek en het virueel passen van kleding: dit kan tegenwoordig al vrij goed. Wat heel knap is, omdat elk lichaamstype anders is. Er zijn apps waarbij je zelf je lichaamstype moet definiëren, maar we gaan ook naar een situatie toe dat deze ‘zo goed als mogelijk’ herkend zal worden.

Nadat Augmented Reality dus vooral in de gaming industrie ‘hot’ werd, begint nu ook de retailbranche steeds meer mogelijkheden in te zien om deze techniek toe te passen. De grotere kledingmerken hebben wel het budget om goed uit te pakken, maar zij weten ook als geen ander dat het op diverse vlakken meer gaat opleveren dan kosten. Niet alleen meer conversie in aankopen, maar ook andere zaken.

Uitgebreid tonen van producten
Een mobiele app mét Augmented Reality techniek, laat nog beter producten zien dan een mobile app die dit niet heeft. In dit laatste geval lijkt het meer op een traditionele webwinkel, want ook prima is, maar het geeft geen realistischere weergave van het product. Met een digitale en virtuele weergave krijgt de consument immers een goede impressie van het product, wat de mogelijkheden zijn, wat de formaten zijn, etcetera. Vooral consumenten die twijfelen over de aankoop, zullen sneller over de streep getrokken worden. Het kan immers diverse twijfels bij ze weghalen.

Verbeterde gebruikerservaring
De bekende “user experience” bij een Augmented Reality app is hoog. Een gebruiker zal vertrouwen en innovatie aan je merk toekennen. Afhankelijk van het idee in kwestie, maakt een goede AR oplossing het leven makkelijker en beter. Het kan in de kosten schelen, in gemak of zelfs in welzijn. Een met AR getoond product geeft een goede weergave van de uiteindelijke werkelijkheid (na aanschaf van het product).

Verhoogde klantbetrokkenheid
Eén van de lastigste zaken in de eCommerce hoek, is het laten terugkeren van gebruikers. Veel webwinkels geven aan dat ze zich hier dagelijks druk om maken. Augmented Reality kan een oplossing zijn voor dit soort vraagstukken. Het geeft namelijk de mogelijkheid om interactie te hebben met de (potentiële) klanten, belangrijke data te verzamelen (en hiermee wat te doen) en producten op maat maken én visualiseren. Hiermee kun je dus de ontevredenheidsfactor aanzienlijk naar beneden schroeven. Uit onderzoek bleek zelfs dat 40% van de ondervraagden heeft aangegeven dat ze bereid zijn wat meer geld te betalen voor een product als ze het éérst middels AR kunnen bekijken.

Augmented Reality trekt meer klanten
Uit een ander uitgebreid onderzoek van “Vibrant Media” blijkt dat bijna 43% van de ondervraagden aangeeft dat ze AR advertenties veel aantrekkelijker vinden dat traditionele advertenties. Deze laatste vorm zorgt slechts voor 2.5% betrokkenheid. Enorme verschillen dus.

Hoge Return-On-Investment
Augmented Reality technologie wordt inmiddels door steeds meer bedrijven gebruikt. Toen wij met Black Rooster begonnen te pionieren met AR, jaren geleden inmiddels, was het voor veel bedrijven te ver van hun bed show. Iedereen vond het geweldig, maar de budgetten hadden ze vaak niet. Gelukkig heeft de techniek niet stilgestaan: zowel de mogelijkheden met AR als de benodigde hardware is met sprongen vooruit gegaan. Dat zorgt er ook voor dat mobiele augmented reality apps goedkoper zijn om te maken. Om een goed werkende AR app te maken, moet je zaken goed doordacht hebben: alles moet vloeiend werken, de objecten moeten snaarstrak zijn, en je moet naast de AR optie nog tal van andere zaken implementeren om de app aantrekkelijk te maken. Naar verwachting zal in 2010 de totale augmented reality advertentiekosten ongeveer 13 miljard euro zijn. Een astronomisch bedrag dus. En, men verwacht ook dat 71% van de gebruikers (lees: de webwinkeliers) de voorkeur geven aan merken die AR gebruiken voor hun producten. Dit lijkt misschien overdreven, maar ga maar na: als je een stoel voor je huiskamer wilt kopen, en je kunt hem al met jouw voorkeuren geprojecteerd in je huis zien staan, en de aanschafprijs is min of meer vergelijkbaar met die van de concurrent die een iets andere stoel heeft maar geen AR oplossing? Welke kies je dan? De kans is groot dat menigeen dan toch voor ‘de veiligere optie’ gaat, dus degene waarbij ze de stoel al in hun kamer hebben zien staan.

Tot slot
In het kort: de mogelijkheden met AR zijn dus eindeloos. We zijn nu in een fase beland waar het voor merken en bedrijven interessant is te gaan verdiepen in AR. Het is niet voor iedereen weggelegd, omdat het simpelweg wél een investering vergt (al is het dus al minder dan enkele jaren geleden). Augmented Reality opent in iedergeval een nieuwe horizon voor klantenwinning, commitment van klanten en allerlei advertentiemodellen. Lees hier hoe de Amerikaanse speelgoedwinkel met haar nieuwe AR omgaat.

Meer weten over Augmented Reality, en wat het voor uw merk of onderneming kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We presenteren u graag de mogelijkheden.

Direct bellen