Augmented Reality: wat zijn de ontwikkelingen tot nu toe?

Home / Blogs / Augmented Reality: wat zijn de ontwikkelingen tot nu toe?

Augmented Reality (verder afgekort als AR) werd pas in 2017 bij het grote publiek bekend door wat cases die internationaal bekend werden. De wereldwijde experts op AR gebied bevestigen dat we met AR technologie nog slechts aan het begin zitten, en daar geloven wij ook heilig in: we zijn benieuwd wat het in de nabije toekomst nog gaat brengen.

Diverse merken in branches als huisinrichting, sport, cosmetica en dranken, hebben AR gebruikt om de online en offline werelden te combineren. De zintuigen van de klanten kunnen anders en beter geprikkeld worden. Doelen zijn dan om meeslepende ervaringen te ontwikkelen die de zintuigen van klanten prikkelen en een nieuw niveau van betrokkenheid realiseren. Het kost echter tijd voor consumenten om zich op hun gemak te voelen met nieuwe technologie. Zo is het dus wel goed geweest dat bijvoorbeeld een case als Pokemon Go zoveel aandacht heeft gehad: dat haalt vele drempels en kritieken weg bij potentiële gebruikers én opdrachtgevers. Om klanten nieuwe AR-ervaringen te laten uitproberen, komt het er allemaal op neer hoe goed marketeers innovatie, entertainment en praktische functionaliteit kunnen combineren. Om dit soort ideeën goed neer te zetten, moet je als bedrijf wel veel kennis van digitale marketing, en dan met name mobile marketing, hebben. Hiervoor verwijzen wij naar onze partner 24 Brick Lane, die al menig digitaal marketing case voor onze opdrachtgevers heeft gerealiseerd.

Waarde toevoegen
Entertainment gerichte AR apps zijn leuk om te zien, maar in de zakelijke branche hebben we liever cases die waarde toevoegen. Toch kunnen we al wel leren van cases uit bijvoorbeeld de game-industrie: je kunt het vergelijken met hoe een merk als Renault bijvoorbeeld innovaties eerst in de racebranche probeert, om ze daarna pas in de personenwagens te implementeren. Steeds meer merken (nu nog met name internationale merken) willen meer van AR technologie weten, en kondigen al vernieuwde mobile apps aan voor Apple iOS en Google Android apparaten. Wij kunnen als digitaal / mobile bureau ook heel exact laten zien wat het kan opleveren voor het merk dat nu al durft te innoveren in AR: niet alleen meer omzet door de conversie, maar ook bijvoorbeeld meer bekendheid bij diens doelgroepen of kostenbesparing op gebied van research & development en saleskosten: zie maar eens voor je dat een account manager met een tablet onder de arm naar een opdrachtgever gaat, en via de tablet een fraaie digitale AR presentatie kan geven: zeker weten dat de eindklant enthousiast raakt, en misschien zelf wel dergelijke AR oplossing voor Zijn producten wil realiseren.

Meer weten over Augmented Reality? Wat het voor je bedrijf, dienst of merk kan doen? Neem dan gerust contact met ons op. We delen graag onze kennis en ervaring op dit gebied.

Direct bellen