Augmented Reality app van Toys R Us: te laat innovatief?

Home / Blogs / Augmented Reality app van Toys R Us: te laat innovatief?

Opmerkelijk nieuws: de Amerikaanse speelgoed-keten Toys-R-Us is bijna failliet, maar lanceert nog nét voor het zo ver is een Augmented Reality app, genaamd Play Chaser. De CEO heeft wel aangegeven dat de plannen voor deze augmented reality ervaring al lang geleden waren gemaakt, en dat de ontwikkeling hiervan dus was begonnen voordat de keten in écht zwaar weer kwam. Het idee achter deze app is (of beter gezegd: was) de 1600 winkels interactiever te maken: het hoorde bij de plannen om nog een draai te geven aan het stoffige en achterhaalde imago dat Toys-R-Us had.

Ze hadden duidelijk moeite om concurrenten Walmart en Amazon bij te blijven. Walmart is goedkoop en Amazon stunt vaak met lage prijzen en gratis verzenden. Mobiele apps zijn echter zeer belangrijk bij de Amerikaanse kinderen: ook aan de andere kant van het water zijn kinderen het liefst met hun smartphone of tablet bezig.

Het voordeel van Toys-R-Us ten opzichte van bijvoorbeeld Amazon of andere webwinkels, zijn de vele winkels die zij nog hebben: feitelijke showrooms waar (jonge) consumenten speelgoed nog in het echt kunnen zien, aanraken en soms zelfs testen vóórdat ze het kopen. Augmented Reality technologie kan op een digitale, fraaie en innovatieve manier interactie tussen merk en consument verzorgen. Zeker bij de jeugd die toch al digitaal opgroeit.

De Augmented Reality functionaliteiten die je kunt zien in de “Play Chaser” app van Toys-R-Us, zijn wel bovengemiddeld interessant. Het maakt gebruikt van het gloednieuwe Apple ARkit platform. Kinderen kunnen hiermee een virtuele versie van een pop bekijken of een basketbal-opstelling proberen. Met deze laatste kunnen ze zelfs een onderlinge competitie opstarten: er is dus van alles gedaan om de digitale wereld met de echte wereld te combineren.

Toys R Us is van plan om complete ‘playrooms’ in 42 van hun Amerikaanse winkels in te richten. Hier kunnen kinderen dan spellen en gadgets uitproberen, en waar nodig kan een Toys R Us medewerker meer informatie en instructies geven over het speelgoed in kwestie. Het is de vraag of het de ondergang van Toys R Us nog kan voorkomen: dergelijke mooie innovatieve oplossing is misschien toch een paar jaar te laat in gezet.

Meer weten over Augmented Reality of ander soorten mobiele apps? Neem gerust contact met ons op. Wij vertellen u graag meer. We schreven in dit blog ook al over hoe AR technologie online shopping versterkt.

Een video van de Playchaser app van Toys R Us: met augmented reality:

De Augmented Reality app in het Amerikaanse nieuws:

Direct bellen