Apple start binnenkort (opnieuw) een digitaal advertentienetwerk

Home / Blogs / Apple start binnenkort (opnieuw) een digitaal advertentienetwerk

Volgens welingelichte bronnen in het mobile wereldje, gaat Apple opnieuw de mobiele en digitale reclamewereld in. Het schijnt dat ze in gesprek zijn geweest met onder andere Snap(chat) en Pinterest om een groot netwerk op te starten waar advertenties gelanceerd kunnen worden.

Apple heeft als exploitaint van ‘s werelds grootste en bekendste app store al de mogelijkheid om eenvoudig advertenties in apps te plaatsen, dus de stap naar een overkoepelend netwerk is niet zo groot meer. Het onderscheid met dit netwerk zal zijn dat het ook mobile apps in ‘andere mobile apps’ kan promoten.

Apple had in het verleden kritiek op diverse social media netwerken die gebruikersgegevens verzamelden voor reclame- en advertentiedoeleinden, maar zelf had Apple in 2010 onder de naam iAd (gesloten in 2016) al een soort gelijk netwerk. Wel is het zo dat App Store advertenties op dit moment veel minder gebruikersinformatie gebruiken (of zelfs: misbruiken?) dan concurrenten als Facebook.

Hoewel App store advertenties dus nog steeds maar een klein deel van de Apple omzet tot haar rekening neemt, is het in 2017 toch bijna 1 miljard Amerikaanse dollars aan App Store advertenties geweest. Indrukwekkende cijfers natuurlijk.

Het ontwikkelen van een nieuw advertentienetwerk kan developers én merken helpen hun producten, diensten en naamsbekendheid te laten groeien. Tegelijkertijd gaat Apple direct de concurrentie aan met onder andere Facebook en Google. Op dit moment van schrijven is het onbekend wanneer het nieuwe advertentienetwerk ook daadwerkelijk live zal gaan, maar we zullen met grote interesse de ontwikkelingen volgen.

Meer weten over online en/of mobile marketing & – adverteren?
Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Direct bellen