App Store Optimalisatie

Home / Blogs / App Store Optimalisatie

App Store Optimalisatie

Wat is het exact, en hoe kun je het gebruiken?

Binnen de Apple App Store en de Google Play Store veranderen wekelijks dingen. Het is dus lastig om continu op de hoogte te blijven van de veranderingen, en vooral in de gaten te houden welk effect deze veranderingen hebben op jouw apps of die van jouw klanten. App Store Optimalization (ook wel ASO genoemd) is dus ook complexer geworden.

Waar je met een website nog gebruik kan maken van zoekmachine optimalisering (SEO), werkt dat met een mobiele app dus anders. Een mobile app moet je uit een app store downloaden. Je bent dus afhankelijk van Apple en Google. Het is dus belangrijk om te weten hoe je je mobiele applicatie aan de man brengt, vooral als je er veel tijd, energie en geld in hebt gestoken.

Wij adviseren zelf altijd een mini-website af te nemen, die iets vertelt over de app. Dit kun je ook als pagina binnen je corporate website opnemen, maar het is beter, fraaier en effectiever om een website te lanceren die écht alleen over de app gaat. Denk bijvoorbeeld aan www.bedrijfsnaam-app.nl of iets dergelijks. Je kunt namelijk zowel Apple als Google Android gebruikers naar deze website verwijzen, en daar zien zij bijvoorbeeld (SEO geoptimaliseerde) teksten, videofragmenten over de werkwijze, infographics, contactinformatie en natuurlijk downloadlinks naar de voor hen correcte app stores. Dergelijke website is dus wel te optimaliseren, en dus kan een potentiële gebruiker van je app via een zoekterm in Google terecht komen op deze miniwebsite, om vervolgens binnen de app store de app te gaan downloaden. Het klinkt omslachtig, maar als je dit goed inregelt, dan is het een kwestie van ‘enkele klikjes’ van zoektocht naar concreet downloaden van de app.

Daarnaast zal menig bedrijf natuurlijk in haar bestaande uitingen kunnen opnemen dat er nu een app te downloaden is, met daarin bijvoorbeeld haar producten, diensten, informatie, etcetera.

Maar los van bovenstaande, is het dus goed om rekening te houden met enkele zaken waarmee je binnen de app stores je app gevonden kunt laten worden door potentiële gebruikers.

Binnen de app store zelf, zoek je natuurlijk op een zoekterm. Soms meerdere, maar toch meestal één zoekterm, of je gaat specifiek bladeren door de categorieën. Zoek je naar een navigatie-app dan is de kans groot dat je zoekt op het woord ‘navigatie’ of ‘route’ (of iets gelijkend). Maar zoek je naar een app waarmee je een interieur kunt ontwerpen, dan zul je niet alleen op zoeksleutel ‘huis’ zoeken, want dan kun je ook de app van Funda bijvoorbeeld tegenkomen. Je probeert dus, net als in de Google zoekmachine, gebruik te maken van meerdere trefwoorden, zoals “huis ontwerpen”, “interieur designer”, etcetera.

Dat betekent dus als je zelf een app hebt, waarmee je een huis kan ontwerpen of inrichten, met bijvoorbeeld augmented reality techniek, dan moet de app gevonden worden op al deze zoektermen, zoekterm-combinaties én diens synoniemen.

Wat zijn nu concreet de zaken waar je op moet letten als je een app hebt laten ontwikkelen?
Hieronder hebben wij de belangrijkste punten voor je opgesomd:

1. Een duidelijk en aantrekkelijk app icoon
Dat klinkt simpel, niet waar? Goede apps onderscheiden zich al door een gaaf app icoon te gebruiken. Dat is namelijk het eerste dat je ziet in de app store. En, je weet wat ze zeggen over de eerste indruk;

2. Screenshots van de mobiele app, of misschien zelfs een video
Voorheen ondersteunde de app stores geen video, maar wat is er mooier om even een korte video te zien van hoe de app werkt (vooral als het een game is). Maar screenshots doen het ook prima; het geeft een goede impressie van wat de app kan, en hoe het oogt. Een app moet immers niet alleen functioneel zijn, maar ook fraai. Vroeger werd het (vooral door techneuten) vaak als onzin bestempeld om een functionele applicatie ‘fraai’ te laten ogen, maar dat is achterhaald: denk maar aan Apple, die technische producten in een fraai jasje stopte. Én, je betaalt niet veel geld voor het beste scherm op je smartphone of tablet, om naar een lelijke app te kijken (om het zo maar even plat te zeggen);

3. Zorg voor goede ratings (het aantal sterretjes)
Een app moet minstens 4 sterren of 80% score hebben, om gelijk een indruk af te geven dat ‘anderen de app goed vinden’. Recensies / reviews zijn het nieuwe mond-tot-mond reclame natuurlijk. Als je geen goede recensies of te weinig recensies hebt, dan is de kans ook veel kleiner dat je onder de aandacht komt bij nieuwe gebruikers in de app store.

Er is recent onderzoek gedaan onder 350 smartphone eigenaren, en daaruit bleek dat meer dan 60% aangeeft dat ze altijd éérst naar de hoogte van de rating kijken, voordat ze beginnen met downloaden.

Het mooist is om 4 van de 5 sterren te hebben. Dan oogt het goed, en realistisch. 50 ratings met alleen maar 5 sterren, is té perfect en komt het dus ook niet realistisch over. Kijk ook maar naar de productrecensies van CoolBlue bijvoorbeeld: geen enkel product heeft 100% maximale score: dat is ook niet realistisch, want op elk product of dienst is wél iets door iemand aan te merken.

4. De juiste omschrijving
Waar je vroeger nog de app store kon beïnvloeden door een stapel trefwoorden en trefwoordcombinaties in de omschrijving van je app te duwen, heeft dat tegenwoordig weinig zin. Vergelijkbaar met de metatags vroeger bij websites. Je moet gewoon een goede omschrijving geven bij je app, en concreet en helder omschrijven waar de app om gaat. Wel kan het handig zijn om bepaalde functionaliteiten te noemen; het kan maar zo zijn dat mensen in de app store op deze functionaliteiten aan het zoeken zijn geslagen.

5. Goede trefwoorden in de titel van de app
Als we het toch hebben over trefwoorden: het is wel nog steeds belangrijk om je meest belangrijke trefwoord in je titel op te nemen. Dat klinkt logisch, maar toch zien we dit vaak niet gebeuren. Heb je een app waarmee je een taxi kunt bestellen, noem dit woord dan ook op in je titel omschrijving, als dit de lading grotendeels dekt. En noem het dan niet: “de betaalde autoritten app”, om maar even iets geks te noemen.

6. Hogere waardering is meer downloads
Als meer mensen je app downloaden én regelmatig gebruiken (vroeger speelde dit laatste geen rol), dan krijg je ook een hogere positie in de app stores. Uit onderzoek is gebleken dat 95% van de top 100 Google Android apps meer dan 1 miljoen installaties had. Dit was een belangrijke peiler om hoog in de top 100 te komen. Het promoten van je app, buiten de app store om dus, is zeker van belang.

7. Regelmatige updates
Goede, professionele apps worden regelmatig geupdate. Sommige apps zelfs maandelijks, zoals Facebook bijvoorbeeld. Wel typisch: als app bureau moeten wij bij elke app altijd zeer zorgvuldig omschrijven in welke categorie de app (van de klant) moet, wat voor doel de app heeft, wat er bij een update allemaal is veranderd, maar grootheden als Facebook plaatsen bij elke update: “We hebben wat verbeteringen doorgevoerd”, c’est tout. Geen details of verdere uitleg. Updates zijn sowieso wel handig richting de gebruikers, want ze krijgen door de update notificatie ook te zien dat de app continu vernieuwd wordt, én de app komt hiermee dus opnieuw onder de aandacht. Wel verbazingwekkend hoeveel mensen met bijvoorbeeld een iPhone rondlopen, die bulkt van de app update notificaties. Dan voeren ze geen updates door, en dat is niet echt handig. Niet handig omdat je misschien wel veiligheidslekken niet dicht, of omdat je handige nieuwe functionaliteiten mist, etcetera.

8. Geschreven recenties
Bij punt 3. hadden we het al over ‘ratings’, dus de sterretjes die je ziet staan bij een app, maar even zo belangrijk zijn de geschreven recensies. Dus van echte mensen, met inhoudelijke tekst. Ook hiervan is weer gebleken (het bekende ‘uit onderzoek is gebleken’) dat 70% van de mensen minstens één tot twee reviews gaan lezen, voordat zij een app gaan downloaden. Wel net iets minder dan bij het aanschaffen van een product: dan worden reviews veel uitgebreider gelezen, maar goed: dan zijn de aankopen ook langduriger en kosten ze aanzienlijk meer geld dan een app. Rond de 42% van de ondervraagde personen, gaf aan dat ze net zo veel waarde hechten aan een geschreven recensie als aan een persoonlijke aanbeveling van iemand die zij in het echt kennen. En, als een app geen recente hogere ratings heeft, dan is het wel van belang om dit voor jouw of jullie app te verzorgen. Begin met mensen om je heen: je sociale en zakelijke netwerk. Geen zorgen als niet iedereen dus lovend is over jouw app: een realistisch beeld is alleen maar goed. Mocht je wel vaker dezelfde negatieve punten tegenkomen, dan zou je deze punten moeten (laten) aanpakken door je mobile bureau of mobile developers.

Samengevat
Je moet je kunnen verplaatsen in een gebruiker die jouw of jullie app nodig heeft of zou moeten downloaden. Wat ik al schreef: van het app icoon tot en met toegevoegde waarde hebben als app en regelmatig onderhoud: dat zijn zaken die je allemaal goed voor elkaar moet hebben. Ook moet een app vlekkeloos en vloeiend verlopen: daar schaft iemand immers een mobile device voor.

Wil je meer weten hoe een mobiele toepassing jouw onderneming, organisatie of doelgroep kan bedienen? Neem dan gerust contact met ons op.

Call Now ButtonDirect bellen