63% van alle push notificaties niet goed getimed

Home / Blogs / 63% van alle push notificaties niet goed getimed

Push berichten op een mobiele app kunnen super handig zijn: notificaties van apps die relevant zijn en je dagelijks gebruikt missen hun werking doorgaans niet. Echter worden veel van dit soort push notificaties ook helemaal niet geopend, omdat ze op het verkeerde tijdstip worden verstuurd. Er is onderzoek gedaan naar meer dan 670 miljoen push notificaties in 2015, en daaruit is gebleken dat 63% van deze berichten dus is gestuurd op een minder populair tijdstip. Dat betekent dus dat beheerders van een mobile app niet goed in kaart hebben wanneer hun doelgroep wel of niet op dit soort push berichten zit te wachten. Een mooi voorbeeld van hoe je mobile marketing beter zou moeten inzetten.

Het onderzoek is gericht op Noord Amerikaanse smartphone gebruikers, en daar is gebleken dat (door de weeks) tussen 18u ‘s avonds en 21 uur ‘s avonds de meeste ‘engagement’ was als het gaat om push berichten.

In het weekend zijn dit weer andere tijdstippen: tussen 16u en 17u worden push notificaties het beste bekeken en geopend. Toch zijn er op dát tijdstip vrij weinig daadwerkelijke push notificaties gestuurd. Dat betekent dus simpelweg dat app beheerders en app beheerders zich niet bewust zijn van dit populaire tijdstip. Let wel: net als bij digitale nieuwsbrieven worden push berichten helemaal niet als vervelend beschouwd mits deze relevant zijn. Dus als je een mobile app op je telefoon hebt staan, die je veel gebruikt, dan is het niet zo storend om van één van je favoriete apps een bericht te ontvangen, maar ook hier is natuurlijk van toepassing dat het geen overkill moet zijn.

Als we echter kijken naar Europa, het Midden Oosten en zelfs Afrika, dan blijken de favoriete en/of ideale tijdstippen weer nét anders te liggen: wij ontvangen bijvoorbeeld liever push notificaties tussen 09u ‘s morgens en 13u ‘s middags op maandag tot en met vrijdag. Vreemd genoeg is het tijdstip 06 uur ‘s ochtends tot 08 uur ‘s ochtends ook erg populair onder de smartphonegebruiker: dat is eigenlijk ook wel logisch: mensen worden wakker en reizen naar het werk: dé tijdstippen waarop mensen met hun smartphone in de hand zitten. Of liggen. Slechts weinig app beheerders ‘durven’ eigenlijk op dat tijdstip pushberichten te sturen. Of komt dat misschien omdat ze zelf nét wakker zijn, of onderweg en druk zijn? Dat hoeft geen argument te zijn. Je kunt (met een goed beheersysteem) immers push notificaties instellen qua verzendtijdstip. In het weekend is tussen 09 uur ‘s morgens en 11 uur ‘s morgens hét tijdstip om te verzenden en te ontvangen.

Dus, door de verzendtijdstippen van push notificaties van je mobiele app hierop af te stemmen, zul je meer betrokkenheid hebben bij je doelgroep en dus een hogere populariteit.

Direct bellen